گیاه با دوستانش سخن میگوید

بیاییداکتشاف علمی که در سال 2012 منتشر شد را مرور کنیم. جایی که دانشمندان در دانشگاه Western Australia  تحقیقی جالب و البته عجیب را منتشر کردند. این تحقیق در مورد صادر کردن فرکانس های صوتی توسط گیاهان است که به علم Bioacoustics معروف است. دانشمندان در این زمینه به دلایلی دست یافتند که ثابت می کند گیاهان صداهایی از خود صادر می کنند که بوسیله آن با هم ارتباط برقرار می کنند. این صداها ( پچ پچ گونه) را انسان نمی تواند بشنود و برای رصد کردن آن باید از دستگاه هایی با وضوح بالا استفاده کرد.

دانشمندان روش های فراوانی را کشف کردند که گیاهان به وسیله آن ها با همدیگر ارتباط برقرار می کنندمانند روش کیمیایی، روش نوری و روش الکترومغناطیسی همچنین بعضی از گیاهان با انتشار گازهایی در هوا همنوعانش را از وجود خطر آگاه می سازند. 

اما تحقیقات جدیدی که در مجله منتشر شد بیان می کند که گیاهان از صدا برای ارتباط با سایر گیاهان نیز استفاده می کنند. همچنین گیاه از صداهای پیرامونش تاثیر می پذیرد و صدا نقش مهمی در رشد گیاه ایفا می کند.

تجربه بر روی ریشه نباتان صورت گرفت و مشخص شد که این ریشه ها  با حدود 200-220 هرتز صدا از خودشان تولید می کنند. این فرکانس ها ی صوتی در محدوده شنوایی انسان است یعنی اینکه انسان قادر به شنیدن آنهاست ولی عدم توانایی انسان در این زمینه به شدت ضعف بالای این صداها است و ما برای شنیدن شان به دستگاه بزرگ کردن صداها نیاز داریم.

قرآن چه می گوید؟

بسیاری از مشککین سعی دارند تا با پیش کشیدن این مطلب از قرآن که همه چیز حتی گیاهان در حال تسبح خداوندند حقانیت قرآن را به زیر سوال ببرند.

حال توجه شما زا به این دو آیه جلب می کنم و قضاوت را بر عهده شما میگذارم.

وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ (الاسراء:۴۴) 

و هر موجودي تسبيح و حمد او مي‏گويد، ولي شما تسبيح آنها را نمي‏فهميد او حليم و آمرزنده است.

وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يَسْجُدَانِ ( الرحمن: 6)

ستارگان و درختان برای خدا سجده می کنند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 13 دی 1393برچسب:, | 11:35 قبل از ظهر | نویسنده : سجاد طوسیان |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.